Bernard Foccroulle syntyi Liègessä vuonna 1953. Hänen kansainvälinen urkurin uransa alkoi jo 1970-luvun puolivälissä. Foccroullen laaja ohjelmisto sisältää musiikkia renessanssista nykypäivään. Hän on kantaesittänyt useita kymmeniä teoksia, joiden säveltäjinä ovat mm. olleet Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Betsy Jolas, Xavier Darasse, Jonathan Harvey ja Pascal Dusapin. 1980-luvulla hän oli mukana Ricercar Consortissa, joka esittää erityisesti saksalaista barokkimusiikkia.
Häneltä on julkaistu noin viisikymmentä CD-levyä. Niiden joukossa on J. S. Bachin, Dietrich Buxtehuden ja Matthias Weckmannin koko urkutuotannon levytykset huolellisesti valituilla historiallisilla soittimilla. Foccroullen levytykset ovat voittaneet lukuisia palkintoja, mm. Buxtehude-levysarja palkittiin Diapason d’or ja Grand Prix de l’Académie ja Charles Cros -palkinnoilla vuonna 2007.
Foccroulle johti Théâtre Royal de la Monnaiea vuosina 1992–2007. Vuosina 2007–2018 hän oli Aix-en-Provence International Lyric Art Festivalin johtaja. Hän sai ensimmäistä kertaa jaetun palkinnon ”Leadership Award” Lontoon Opera Awardsissa vuonna 2017. Vuosina 1978–1990 hän opetti musiikkianalyysiä Liègen konservatoriossa. Vuosina 2010–2019 hän oli urkujensoiton professori Brysselin konservatoriossa.
Viime vuosina hän on tehnyt monitaiteisia projekteja, jotka ovat esimerkiksi yhdistäneet urut ja tanssin (koreografiat Jan Fabre ja Salvador Sanchis) tai videon kanssa (videon luonut Lynette Wallworth). Foccroulle on säveltänyt teoksia sopraanolle ja orkesterille (Am Rande der Nacht, sanat Rilke), baritonille ja kamarimusiikkiyhtyeelle (Due, sanat De Luca), baritonille, sopraanolle ja kuudelle instrumentille (E vidi quattro stelle, Danten Purgatorio) ja neljä melodiaa Verlainen runoihin sopraanolle ja pianolle. Foccroullen säveltämä ja Katien Mitchellin johtama Zauberland, laulusarja sopraanolle ja pianolle Martinin Crimpin runoihin esitettiin huhtikuussa 2019 Pariisin Théâtre des Bouffes du Nordissa.
Foccroulle on myös säveltänyt sarjan historiallisille uruille (CD AEON, Diapason d’Or 2016) sekä ”Elegy for Trisha” sellolle ja uruille (CD Fuga Libera). Hänen sävellyksensä, joka perustuu kirjaan ”Le Journal d’Hélène Berr” kantaesitettiin 2023 Le Belle Saison festivaalilla (Cherbourg, Pariisi jne.) ja se esitettiin myös Opéra du Rhinissä saman vuoden joulukuussa. Hänen oopperansa ”Cassandra” Matthew Jocelynin librettoon sai ensiesityksensä La Monnaiessa syyskuussa 2023.
Foccroulle on kirjoittanut kirjan “La naissance de l’individu dans l’art” (Grasset, 2003) yhteistyössä Robert Legrosin ja Tzvetan Todorovin kanssa. Hän on myös julkaissut kaksi haastattelukirjaa: ”Entre passion et résistance” (Labor, 2005) ja ”Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde” (Actes Sud, 2018). Hän on Schuch-tuotantoyhtiön ja Pascale Bouhénic´n ohjaaman vuonna 2022 ARTElle tuottaman elokuvan ”Chercheurs d’orgues” toinen kirjoittaja. Bernard Foccroulle on Montrealin yliopiston, Aix-Marseille-yliopiston ja kahden Louvainin yliopiston, KULeuven ja UCLouvainin kunniatohtori.